TMS Technical & Maritime Services ontwerpt en bouwt scheepskranen en offshore toegepaste werktuigen. “Bij offshore kun je denken aan gereedschap voor het verankeren van windturbines op zee, zodat deze stevig in de zeebodem staan”, aldus directeur Marco van Driel. “Deze werktuigen en onze scheepskranen zijn grotendeels van staal gemaakt, maar bepaalde componenten moeten uitgevoerd worden in roestvrij staal. Je kan je welvoorstellen dat het belangrijk is dat ophangpunten van apparatuur bijvoorbeeld niet roesten. Die rvs-onderdelen laten we door Van der Giessen Maritiem maken.”
Tijd is in Marco’s bedrijf een belangrijk punt. “We staan eigenlijk altijd onder grote tijdsdruk”, stelt hij. “We werken aan complexe projecten op zee die met hele dure schepen geïnstalleerd worden. Als wij te laat zijn en het schip moet op ons wachten, dan is onze klant op z’n zachts gezegd niet blij. Daarom is het belangrijk dat onze partners hun afspraken nakomen. Niet iedereen is even betrouwbaar, maar op Van der Giessen kunnen we altijd bouwen. In alle vijftien jaar dat ik het bedrijf ken, is hun betrouwbaarheid in levertijd hun grootste pluspunt.”
Daar hebben ze ons regelmatig mee gered
Ook als er op stel en sprong iets nodig is, kan TMS op hulp rekenen. “Soms zitten we in het eindstadium van een project en komen we er tijdens het monteren achter dat er toch iets ontbreekt”, volgens Marco. “We zijn dan bijvoorbeeld een onderdeel vergeten te bestellen, maar hebben het wel snel nodig. Dus wij komen best nog weleens bij Van der Giessen met ad hoc opdrachten. Daar hebben ze ons regelmatig mee gered”, zegt hij met een lach. “Meestal komen ze daar hier inwerkplaats achter, dus ik krijg er niet alles van mee. Maar mijn medewerkers zeggen vaker iets in de richting van: ‘We zijn de vulringen vergeten, maar konden ze toch nog snel bij Van der Giessen laten snijden. Morgenochtend zijn ze klaar om opgehaald te worden.’ Dat soort dingen komen regelmatig bij me terug.”
Wat volgens Marco ook helpt om de snelheid erin te houden, is dat hun partner een eigen engineeringafdeling in huis heeft. Daardoor vindt er minder onnodige communicatie plaats. Marco legt uit: “Wij hebben ook engineers in dienst en leveren meestal een eigen ontwerp aan. Als een detail op onze tekeningen bijvoorbeeld niet duidelijk is, kunnen Van der Giessens engineers zelf het3D-model openen dat wij aanleveren. Daarin kun je makkelijk zien wat er nu precies de bedoeling is. En daardoor krijgen wij bijna nooit vragen terug, want ze lossen het zelf op. De meeste producenten van deze componenten hebben geen goede engineeringsafdeling in huis, dus dat is zeker een uniek punt. Daardoor kan Van der Giessen Maritiem bedrijven met meer snelheid en creativiteit te hulp schieten.”