“Wij komen uit de binnenvaart”, aldus ondernemer Kees Ruijtenberg. “Ook in de rest van mijn familie zit iedereen in de binnenvaart of iets wat eraan gerelateerd is. De branche waarin we ons bevinden is bijzonder, want hij draait 24/7 door. Als schepen stilliggen kost dat geld. Daarom is het zo belangrijk dat je kan vertrouwen op de kwaliteit van onderdelen. Als iets plotseling stukgaat of niet goed werkt, heeft dat grote gevolgen.”
En elk schip is anders, weet Kees inmiddels. “Veel onderdelen moeten dus op maat gemaakt worden”, begint hij. “Denk bijvoorbeeld aan motoren. Bij sommige wordt AdBlue aan de brandstof toegevoegd, wat een hele hoge pH-waarde heeft. Dus dan heeft je schip tanks en leidingsystemen van rvs nodig, die speciaal gemaakt zijn voor brandstoffen met een hoge zuurgraad. Dat zijn bijna altijd custom componenten.”
Op dat vlak ziet hij veel kansen voor bedrijven die zich specialiseren in op maat gemaakte componenten. Kees: “Als je een grote engineeringsafdeling hebt, zoals Van der Giessen Maritiem, dan kun je effectief en snel inspelen op wat ondernemers in deze branche nodig hebben. Het draait om innovatief zijn. Dus niet alleen iets kunnen maken, maar in staat zijn om een product te ontwikkelen en verbeteren.”
Maar een innovatief product dat niet op tijd aankomt is nog niets waard, weet Kees. “Levertijden zijn een groot struikelblok in de maritieme sector. Van bepaalde zaken weet je van tevoren al dat het een lange levertijd heeft, maar veel onderdelen kúnnen wel snel gemaakt worden, alleen de capaciteit is er gewoon niet. Leveranciers zeggen dan: ‘We hebben geen tijd’, of ‘Kom over een maand maar terug.’ Dat hoort niemand graag. Als je kwaliteit biedt, creatief bent én je producten snel levert, kun je echt het verschil maken voor ondernemers in deze branche. En Van der Giessen Maritiem heeft precies die punten goed in de vingers.”